Szóljon ez a poszt arról, mi kell ahhoz egy magyar állampolgárnak, hogy itt munkát vállalhasson. Bocs, ha unalmas lesz, ez inkább azoknak szól, akik ide akarnak jönni.
Röviden: Pénz. Meg idő. Meg angol nyelvtudás.
Ugyebár EU-tagok vagyunk, tehát elvileg egy személyi igazolvány (National ID card) elegendő a repüléshez. Azért egy útlevél (Passport) jó ha van, azt legalább az angolok is tudják értelmezni.
Tehát megveszi az ember a repülőjegyet (fapados rulez, Jet2, WizzAir, EasyJet) és már itt is van.
Mivel jó előre megírta a CV-jét, elkezdi elküldözgetni a munkáltatókhoz.
Célszerű rendelkezni persze közjegyző (notary) által angol nyelven hitelesített másolatokkal a fontosabb papírokról. Diplomák, nyelvvizsgák, mindenféle oklevelek.
Ez olyan oldalanként kétezer forintos tétel.
Ha szükség van magyar iratok fordítására, ott már jelentősebb összeggel kell számolni, oldalanként 5-15ezer forint, karakterszámtól függően. Tehát én pl. lefordíttattam a születési anyakönyvi kivonatomat angolra (kb. 8e Ft), majd hitelesíttettem a közjegyzővel (még 2000 Ft).
Regisztrálni a Home Office-nál (kb. belügyminisztérium) csak akkor kell, ha az ember már munkába állt! El kell küldeni a munkáltatói igazolást meg az útlevelet (vagy személyit) postán a hivatalba, két héten belül visszaküldik, egy igazolással együtt (Accession State Worker Registration Scheme). Erre csak az első évben van szükség.
UPDATE 2012: The Worker Registration Scheme closed on 30 April 2011. If you are a national of the Czech Republic, Estonia, Hungary, Latvia, Lithuania, Poland, Slovakia or Slovenia, you do not need to obtain our permission before you can work in the UK.
Regisztrálni kell továbbá egy National Insurance számot (kb. adószám) a Jobcentre Plus Office-nál. Ezt személyesen kell intézni, előzetes bejelentkezés alapján. Ide útlevél, személyi, lakhelyigazolás és munkáltatói igazolás kell, amit egy rövid beszélgetés követ (mikor jöttünk, miért jöttünk, családi állapot, ilyesmik).
Ha az ember gyógyszerésznek áll (pl. a Bootsnál), regisztrálnia kell a Royal Pharmaceutical Society of Great Britain nevű kamaránál. UPDATE 2011:az RPSGB kettévált az adminisztrációt végző General Pharmaceutical Council-ra és a szakmai szervként funkcionáló Royal Pharmaceutical Society-ra.
Ez már egy picit húzósabb.
Ezeket még itthon intéztem, ill. küldtem el postán az angol kamarának:
Hivatalos másolat:
útlevél
születési anyakönyvi kivonat (fordítás+másolat)
diploma
működési engedély (fordítás+másolat)
Egyéb:
kitöltött jelentkezési lap
orvosi igazolás
2 db fénykép aláírva egy arra jogosult személy által, aki igazolja, hogy én vagyok a képen!!
100 GBP jelentkezési díj
Vicces volt, hogy az orvosi igazoláson lévő egyetlen magyar szöveget (az "orvos" szócska a pecsétben) is le kellett fordíttatni, az is majdnem 1500 forint volt. :)
Aztán jön még egy tétel, az Egészségügyi Engedélyezési és Közigazgatási Hivatal által kiállított két dokumentum:
Szerzett jogot tanúsító hatósági bizonyítvány (ha 2007 előtti a diploma és az elmúlt 5 évben legalább 3 évig folyamatosan, ténylegesen és jogszerűen gyakorolta a
gyógyszerész tevékenységet) VAGY ha 2007 utáni a diploma, akkor Konformitást tanúsító bizonyítvány
ÉS
Egészségügyi tevékenységvégzésre való jogosultságot vagy jó hírnevet tanúsító hatósági bizonyítvány,
melynek feltételei:
- Útlevél/személyi igazolvány fénymásolata
- Lakcímkártya fénymásolata
- Bizonyítvány/oklevél fénymásolata
- Igazgatási szolgáltatási díj megfizetését igazoló csekkszelvény/átutalási bizonylat (Az igazgatási szolgáltatási díj összege: hatósági bizonyítványonként 17.875 Ft, tehát összesen 35.750 Ft)
- Eredeti munkáltatói igazolás a tényleges és jogszerű munkavégzés tekintetében a munkakör megjelölésével (szerzett jogot tanúsító hatósági bizonyítvány esetén)
- Három hónapnál nem régebbi eredeti erkölcsi bizonyítvány, vagy hiteles másolata
Ezt a két bizonyítványt aztán emailben küldi el a sóhivatal közvetlenül az RPSGB-nek.
Aztán ha kamara befogadta a kérelmet, kell fizetni regisztrációs éves díjat (kb. 200 GBP), bár ezt vissza lehet a cégtől igényelni.
Aztán az ember nyit egy bankszámlát, HSBC eddig tetszik, jó az Advance (korábban Plus néven futott) csomagjuk, sok minden ingyenes, kártya szuperjó, netbank okés, mi kell még. Van olyan csomagjuk, ahol simán passporttal lehet nyitni számlát.
Aztán vesz az ember egy mobiltelefont, kártyás csomag, Vodafone, teljesen jó. Megjegyzem, azt hittem az otthoni vodás telefonomba majd csak úgy beteszem az angol SIM-et, de az elképzelés tévesnek bizonyult. Persze ki lehet kódoltatni, én inkább vettem egy külön telót, végül is egyszerűbb és jobb ez így.
A sok pénz ahhoz kell, hogy az ember kifizesse a kezdeti hónapokban a lakásbérlést, taxit, kaját, miegyebet. Aki nem szerződéssel a zsebében érkezik, minimum 2000 fonttal jöjjön, azt tanácsolom.
Hát ennyi, akinek szüksége van segítségre, keressen meg, jó pénzért bármit! :)
Egyébként ezeket mind az A-Teamnek köszönhetem, különösen Ioanának. Thanks!
És természetesen használható angol nyelvtudás! Nem tudom eléggé kihangsúlyozni. Nyelvvizsgapapír senkit nem érdekel, senki nem kéri. Beszélni kell tudni, ez a lényeg!
The best of British to you! :)
Utolsó kommentek